Laat ik stellen dat ik uw worsteling begrijp. Voor iedere keuze zijn minstens tien tegenargumenten te vinden en als u de tijd neemt om u in onze participatiemaatschappij daar naar te luisteren wordt u vakantieadres wellicht Fort Oranje. Een volgens de TV een niet al te fijne plek.
Hoe komt u van pilots en proefballonnen naar aantallen en structuur? Gemiddeld B-label is zó 2017, dus prioriteren en tempo maken lijkt een voor de hand liggend idee. Als ik u iets mag meegeven, dan adviseer ik u:
- Bij de prioritering ten eerste naar de gehele gebouwde-omgeving in buurten, wijken en steden te kijken. Laat u doorrekeningen maken, dan ook vanuit die context ajb!
- Realiseer u dat trias energetica haar einde nadert. Besteed de euro daar waar die qua CO2 reductie het meeste oplevert!
- Stel een helder proces met duidelijke tolgates op. Werk vanuit dat proces en u zult merken dat met meer gemak en plezier realisatie plaatsvindt!
- Neem kwalitatieve factoren mee in uw prioritering, leeftijd bewoners, zon-oriëntatie, woningplattegronden, flora en fauna-issues, het sentiment in de wijk!
- Vraag daar in de keten een offerte (bijv.: leverancier, groothandel, importeur, producent) waar u de meeste zekerheden krijgt voor een goede prijs. Bij zonnepanelen gaat het niet alleen om de levering, maar ook om de monitoring?
Tot slot wil ik u meegeven om na te denken hoe verkeersfiles worden opgelost en wat u daarvan mee kunt nemen bij het oplossen van uw verduurzamingsfile en bij hoe u vanuit uw positie deze aspecten kunt beïnvloeden (techniek, verkeersintensiteitsmetingen, forensenonderzoek, aanleg nieuwe snelwegen).
Geschreven door Pieter de Boer RA RO, in opdracht van BDO, Innoforte en Trevian