In 2016 hing in 8% van de huishoudens (ruim 600.000 huishoudens) een slimme thermostaat. In 2017 is dit aantal met 38% gegroeid naar 11% van de Nederlandse huishoudens (ongeveer 880.000 huishoudens). Deze groei wordt mede veroorzaakt doordat energiemaatschappijen de slimme thermostaat actief promoten en aanbieden bij een energiecontract. Twee op de drie huishoudens geven aan de slimme thermostaat bij het abonnement te hebben gekregen.
Kostenbesparing wordt belangrijker
Gemak/comfort (37%) blijft de belangrijkste reden voor het bezit van een slimme thermostaat. Slimme thermostaten zijn namelijk op afstand te bedienen met een app en kunnen er zo voor zorgen dat het huis bij thuiskomst al lekker op temperatuur is. Kostenbesparing speelt een belangrijkere rol bij de keuze van een slimme thermostaat dan een jaar geleden (van 27% naar 30%). Consumenten lijken meer bewust te worden dat deze de slimme thermostaat kan helpen bij het verlagen van de energie-uitgaven.
Toon verstevigt positie in de markt
Het afgelopen jaar heeft Toon (van Eneco) het marktaandeel verder uitgebreid naar 38%. Bijna vier op de tien slimme thermostaten zijn een Toon. Daarna volgen de slimme thermostaten van Nefit (14%) en Honeywell (11%). Nest wint terrein in Nederland en groeit qua marktaandeel van 4% in 2016 naar 8% in 2017. Hiermee is zij de nummer 4 in de markt.
Bijna 900.000 slimme thermostaten in Nederland
Gepubliceerd op:
9 Maart 2017
Het aantal slimme thermostaten in Nederland is het afgelopen jaar met 38% gegroeid naar bijna 900.000 slimme thermostaten. Dit betekent dat één op de negen huishoudens een slimme thermostaat in huis heeft. Toon is nog steeds de onbetwiste marktleider op de markt van slimme thermostaten. Dit blijkt uit de Smart Home Monitor 2017, een onderzoek van Multiscope onder 5.500 Nederlanders.
Meer nieuws
Het laatste nieuws op gebied van woningcorporaties: