1.5 meter samenleving; hoe nu verder

1.5 meter samenleving; hoe nu verder

Gepubliceerd op:

Nu de ergste periode van de coronacrisis erop lijkt te zitten, moeten we vooruit gaan kijken naar hoe we alle werkzaamheden weer op kunnen pakken in de nieuwe 1,5 meter samenleving. Iedereen krijgt namelijk te maken met de gevolgen van de richtlijnen, bewust of onbewust. ‘Even mijn oma bezoeken in het verzorgingscentrum’ heeft nu een andere betekenis en ons gedrag zal daar dus op aangepast moeten worden. 

Om deze overgang soepel te laten verlopen, hebben wij meegedacht over oplossingen, eventuele diensten en tips die wij kunnen bieden om het nieuwe leven vorm te geven.

Aandachtspunt 1: Capaciteit in de lift
Er is de laatste tijd al veel gezegd over de capaciteit van een lift. Vaak wordt er geadviseerd om in een ‘standaard’ lift (1000 kg) 2 mensen toe te laten. Echter, met dit hefvermogen kunnen er nog steeds meerdere problemen ontstaan. Bij het in- en uitstappen van de lift moeten de twee personen bijvoorbeeld toch langs elkaar om op de juiste verdieping uit te stappen.

In het algemeen is het advies om met niet meer dan 2 personen (soms zelfs maar 1 persoon) in de lift te staan. Dit is doordat het een afgesloten ruimte is en doordat de afstand, ook in de grotere liften, niet gegarandeerd kan worden.

Capaciteitsberekeningen
Er zijn verschillende manieren om de bovengenoemde capaciteit te kunnen waarborgen. Dit is allemaal gerelateerd aan de ‘people flow’ in het gebouw. Door middel van capaciteitsberekeningen kan er gekeken worden hoe efficiënt er mensen vervoerd kunnen worden in het gebouw, t.o.v. de maximale bezetting van het pand. Hierin is het ook belangrijk om niet alleen naar de lift zelf te kijken maar ook om de liftlobby in gedachte te houden, aangezien hier ook 1,5 meter afstand moet kunnen worden gehouden terwijl de mensen wachten.

Aandachtspunt 2: aanraken van het bedieningspaneel
De metalen oppervlaktes en bedieningspanelen zijn een bron van bacteriën in deze tijd. Daarom wordt er geadviseerd om deze knoppen en/of oppervlaktes zo min mogelijk aan te raken met je handen. Wij adviseren u dan ook om de drukknoppen niet in te drukken met een sleutel of een ander scherp item om krassen en beschadigingen te voorkomen.

Andere mogelijkheden zijn bestemmingsbesturing, voetpedalen of Elevator call systemen die via je telefoon te besturen zijn. Dit zijn grotere investeringen, maar wel de nieuwste technologieën, waar uw gebouw de aankomende jaren mee vooruit kan.



Aandachtspunt 3: maak het visueel
Nu de samenleving weer langzaam op gang komt, zijn we minder bewust van de regels die in de gebouwen gelden. Waarschuwingsstickers voor liften die attenderen op hoeveel personen in de lift mogen, maar ook dat mensen met hun gezicht naar de muren moeten staan in de lift, zorgen voor een geheugensteuntje. Ook zijn er vloerstickers mogelijk die de plek aangeeft waar je plaats mag nemen.

Wilt u het hele artikel lezen? Klik dan hier.

Een greep uit ons leveranciersregister

Aareon
50 jaar expertise in huisvesting gebundeld in één SaaS Property Management Suite ...
Weikhoplex
De nieuwe generatie dak- en gevelprofielen ...
Oolders, Heijning & Voogelaar B.V.
OHV acteert als externe beleggingsafdeling voor haar institutionele relaties, waarnaar taken ...