Openbare Ruimten – Feest der (h)erkenning

Openbare Ruimten – Feest der (h)erkenning

Gepubliceerd op:

“Dag mevrouw, ik hou de deur wel even voor u open, of ‘geef die boodschappentas maar, ik breng die wel voor u naar boven”. Twee opmerkingen die de lezer een goed gevoel geven, want wie wil nu niet zo behandeld worden? Voor schoonmaakmedewerkers Openbare Ruimte is dit dagelijkse kost. Toch is menigeen verbaasd. Die schoonmakers komen toch alleen de hal vegen en spinragvrij maken of de glasbewassing uitvoeren? Nee dus, en daar zit ook gelijk de succesfactor van het schoonmaakbedrijf dat verantwoordelijk is voor deze terecht benaamde “specialistische” schoonmaak.

Schoon maakt blij
Schoon bevordert het welbevinden en beïnvloedt positief de kwaliteit van leven. In een schone woonomgeving voelen mensen zich prettiger en veiliger. Het stimuleert tevens het schoon houden van die omgeving. De wooncomplexen zijn het visitekaartje van de woningbouwvereniging. Bewoners reflecteren de staat waarin het complex verkeert op deze organisatie en haar dienstverlening. Als schoonmaakbedrijf zit je toegevoegde waarde in het samen vormgeven en uitdragen van deze kwaliteitsnorm naar de gezamenlijke klant: de bewoners. Hierbij zijn twee bepalende kritische succesfactoren vanuit Dolmans: onze medewerkers Openbare Ruimten en hun leidinggevenden.

Specialistisch Reiniging in de Openbare Ruimtes
Dolmans ziet de schoonmaak in de Openbare Ruimtes als een specialisme, en dus ook als een vak apart op leidinggevend niveau. De reguliere schoonmaak kan en wil vaak ook liever geen openbare ruimte schoonmaakprojecten aansturen. Het ligt niet in de directe interesse, het is te afwisselend qua organisatieopzet en dus te veeleisend waar de regulier ingestelde indirecte kostenopbouw niet op ingesteld is. De contactmomenten tussen woningbouwvereniging en het schoonmaakbedrijf zijn frequent, met diverse contactpersonen. Per telefoon, per mail, WhatsApp en nog vaak wordt de voorkeur gegeven aan contactmomenten met een kop koffie in de hand.

Juist de reguliere schoonmaak is ingesteld om te werken volgens planning en afspraken om zo overzicht te bewaren en precies te weten wie wat doet en bij afwijkingen probleemgericht te schakelen: wie deed wat en hoe lossen we dat op? Dat werkt ook vaak het beste.

Specialistische schoonmaak is veel meer projectmatig ingeregeld. Er ligt een planning en er zijn afspraken, iedereen weet dat het anders kan lopen; in tijd, uitvraag, uitvoering en de invloed van de omgeving. En daarbij komt het circulair denken kijken. Problemen, of liever uitdagingen genoemd, kennen vaak geen 1 waarheid. Er zijn verschillende oorzaken en gevolgen, processen en relaties. Het effect van het een heeft weer effect op het ander. Door circulair te denken ga je op zoek naar de wijze om het probleem te verbeteren én/of te voorkomen.

De medewerker Openbare Ruimten heeft alle bewoners in een complex als zijn klant en hierbij hoort een grote mate van sociale vaardigheden, professionaliteit en eigen verantwoordelijkheid. Hij ziet de uitdaging van het continu schakelen met de bewoners, de ogen en oren zijn van de woningbouwvereniging en dus ook het zien van de complexen als jouw werkterrein. Trots zijn en het leuk vinden om een ander gegarandeerd een goed gevoel te willen geven.

Voor vragen of meer informatie neemt u contact op met Laetitia Simonis Directeur Dolmans Specialistische Reiniging 088-3656260 of per mail dsr@dolmans.com.


Een greep uit ons leveranciersregister

BDO
Hoe kan ik de financiële continuïteit van mijn woningcorporatie waarborgen en tegelijkertijd mijn maatschappelijke taken ...
1KOMMA5°
30 jaar zekerheid zonder terugleverkosten ...
Intergas Verwarming B.V.
Intergas Verwarming behoort in Nederland tot de toonaangevende producenten van HR-ketels ...