Als je bewoners één-op-één of in kleine groepjes meeneemt in de plannen en uitlegt dat ze zelf óók inspraak hebben, maak je ze deelgenoot van het project. En als mensen enthousiast zijn, is het krijgen van voldoende draagvlak veel gemakkelijker. Wel zo prettig, óók voor de verhuurder.
Nul-op-de-Meter
Deze persoonlijke benadering passen we toe in al onze renovatieprojecten en speelt ook in ons Nul-op-de-Meter (NoM)-concept een belangrijke rol. Met NoM - resultaat van de Stroomversnelling waarvan we een van de grondleggers zijn - verduurzamen we een huis zo dat deze evenveel energie opbrengt als verbruikt. Dat doen we door een upgrade van de woning; een nieuwe gevel, slimme installaties en zonnepanelen op het dak voor eigen energieopwekking. Resultaat is een beter huis voor gelijke of zelfs lagere maandlasten. Maar daarmee zijn bewoners nog niet ‘om’. Met persoonlijke aandacht overtuig je ze wél.
Eén-op-één aanpak
Die aandacht gaat dus veel verder dan het maken van een brochure en het presenteren van de plannen. Het gaat om de juiste communicatie en aandacht voor de bewoner. We bezoeken ze daarom thuis. Huiskamergesprekken noemen we dat. We lopen samen een rondje door het huis, vragen naar hun ervaringen, de plus en minpunten van hun woning en wat zij anders zouden willen. Het mooie is dat in veel gevallen ons NoM-concept al voorziet in eventuele vragen of klachten. Daarna gaan we uitgebreid in op de nieuwe situatie. Zaken die voor ons gesneden koek zijn, maar voor de bewoners vaak nieuw. Want hoe ga je om met de nieuwe installaties? Waarom opeens elektrisch koken? Kun je ramen en deuren zomaar openzetten? En hoe zit het precies met de energierekening?
Helder communiceren over overlast
Veel aandacht gaat ook naar de uitvoering zelf. We leggen uit welke overlast bewoners kunnen verwachten en hoe lang dit duurt. Als ze horen dat we meestal maar kort binnen aan het werk zijn, maar dat we in die tijd wel keuken, badkamer en toilet compleet vernieuwen en dat ze bovendien kunnen kiezen uit keukenkastjes of de kleur van tegels, zijn ze vaak al overtuigd. Zaken en onderwerpen die ze ook nog eens rustig op hun gemak kunnen bekijken op het online bewonersportaal waar ze een persoonlijke inlog voor krijgen.
Persoonlijke aandacht werkt
Door bewoners eerlijk en duidelijk uit te leggen wat er gebeurt, nemen we al heel veel zorgen in een vroeg stadium weg. En dat betaalt zich terug in draagvlak voor een NoM-project. In sommige wijken hebben we met onze persoonlijke aanpak 100% draagvlak onder bewoners gehaald. En dat is niet alleen de moeite waard omdat je dan aan je 70%-verplichting voldoet. Bewoners die enthousiast zijn, zijn vaak ambassadeurs in hun wijk. Ze zijn enthousiast, ook naar anderen; je ziet de weerstand afnemen en de participatie in de wijk verhogen. En dat is goed voor ons als bouwbedrijf, maar zeker ook voor een woningcorporatie of belegger.
https://www.duravermeer.nl/expertise/stroomversnelling
Lees de blog op de website van Dura Vermeer. https://www.duravermeer.nl/blog/100-draagvlak-onder-bewoners-100-persoonlijke-aandacht
Of bekijk de film: https://www.youtube.com/watch?v=HqxC7hT7nlc&t=7s
100% draagvlak onder bewoners, 100% persoonlijke aandacht
Gepubliceerd op:
18 Januari 2018
Draagvlak onder bewoners is absoluut noodzakelijk voor groot onderhoud en verduurzaming van huurwoningen. Het zou niet voor het eerst zijn dat een geplande grootschalige verbouwing niet doorgaat omdat de minimale bewonersinstemming van 70% niet werd gehaald. Hoe voorkom je dat? Door een persoonlijke aanpak.
Meer nieuws
Het laatste nieuws op gebied van woningcorporaties: