De huurders zijn in het imago-onderzoek ook gevraagd naar hun beeld van alle corporaties in Nederland, de sector dus. Daar komt een heel ander beeld naar voren. Ruim een derde (36%) zegt geen beeld te hebben en slechts 15% heeft een (zeer) positief beeld. Een bijna even groot deel is (zeer) negatief en de rest heeft een neutraal beeld van de sector.
Hoge huren en salarissen
Volgens het KAH kan de reden voor het sombere beeld van de sector de negatieve berichtvorming in de media en publieke opinie zijn. Dit blijkt ook uit de gegeven antwoorden: wanneer men negatief is over de eigen corporatie heeft dat vaak te maken achterstallig onderhoud, niet behulpzaam zijn, klantonvriendelijk gedrag en afspraken niet nakomen. Het negatieve oordeel over de sector hangt samen met hoge salarissen van bestuurders, verkeerde investeringen en te hoge huren.
Huurder vraagt aandacht
Wat verder uit het onderzoek naar voren komt, is dat corporaties vooral herkend worden op klantvriendelijkheid (55%), het nakomen van afspraken (35%) en toegankelijkheid (32%). Opvallend is dat corporaties nog nauwelijks herkend worden op transparantie (5%) en vernieuwend zijn (3%). Verder werd ook onderzoek gedaan naar de vijf kernwaarden die voor de meeste corporaties van belang zijn: betrouwbaarheid, transparantie, dicht bij de huurder staan, financiële doelmatigheid en lokale betrokkenheid. De hoogste score krijgt de sector voor betrouwbaarheid (3,8 op een vijfpuntsschaal). De minst hoge score krijgen de corporaties voor lokale betrokkenheid en dicht bij de huurder staan (3,4).
Huurders positief over eigen corporatie, negatief over sector
Gepubliceerd op:
5 Januari 2017