De informatielandschappen bij woningcorporaties zijn als ijsschotsen, waarbij veel van de informatie nog onder water zit. Een aantal woningcorporaties zetten samen met dienstverlener Info Support stappen om de ijsschots in kaart te brengen en vervolgens de informatie te gebruiken voor toezicht, kostenbesparing en grip op de primaire processen.
Voor veel woningcorporaties is meer dan 50 applicaties geen uitzondering. Deze hebben elk de eigen productverantwoordelijken, afdelingshoofden en koppelingen met andere afdelingen. Woningcorporaties onderkennen de gevolgen hiervan. Daarom zijn woningcorporaties zoals Mitros, Lefier, Stadgenoot, Trivire en Woonbron gestructureerd de strijd aangegaan met de ijsschots, zowel boven als onder water. Initiatieven zoals de COrporatie Referentiearchitectuur(CORA) en Volkshuisvesting Enterprise Referentie Architectuur(VERA) blijken nuttige handvatten voor het in kaart brengen van applicatielandschappen bij woningcorporaties. De standaardisatie en best practices in de referentie-architecturen geven een houvast in de constant veranderende omgeving. Maar hiermee is nog niet het ei van Columbus gevonden.
Informatiemanagement ontstaat uit een combinatie van visie, de juiste mensen en de IT-tools die hierop aansluiten. Middels Werken onder Architectuur biedt Info Support woningcorporaties, zoals nu het geval bij Mitros, Lefier en Stadgenoot, een scan voor de mogelijkheden in het stroomlijnen van hun informatielandschap.
Vervolgens is er vanwege de grote hoeveelheid applicaties (onder water) behoefte aan een hulpmiddel die deze datastromen inzichtelijk maakt en stroomlijnt. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid om de applicatiesop een toekomstflexibele manier te koppelen. Dit hulpmiddel heeft Info Support gevonden en luistert naar de naam Corporatie Service Bus. Deze wordt momenteel geïmplementeerd bij onder andere Trivire, een woningcorporatie die in Info Support een partner heeft gevonden om strijd aan te gaan met de “ijsschots onder water”.