“In een tiental jaren tijd is Cogelec uitgegroeid tot de marktleider in Frankrijk, met een disruptief model: een kabelvrij systeem, dat toen nog niet bestond”, verklaart Clément Robert, Intratone Country Manager voor de Benelux. “De traditionele merken boden bekabelde systemen aan met binnenstations in alle gebouwen.”
‘Het ‘draadloze’ aspect maakt ons aanbod aantrekkelijk’
Robert: “Ons bedrijfsmodel is gebouwd op abonnementen en de vaste hernieuwing ervan. Wij verkopen apparatuur via groothandels en installateurs en combineren dit met een abonnementssysteem voor de bewoners. Zij betalen tussen de 1 en 2 euro per maand. Het ‘draadloze’ aspect maakt ons aanbod aantrekkelijk voor automatiseringsinstallateurs, elektriciens, slotenmakers, maar ook voor gebouwbeheerders en sociale verhuurders. Voor hen is dit systeem veel eenvoudiger en goedkoper, vooral bij renovatieprojecten waar het niet altijd gemakkelijk is om de bedrading in de muren van gebouwen te vervangen. Onze systemen zijn zeer eenvoudig te installeren, maar we kunnen installateurs indien gewenst technische ondersteuning per telefoon bieden, zowel in het Nederlands als in het Frans.”
Luisteren naar de behoeften en kritiek van klanten
Beheer van toegangscontrole, beheer van badges met realtime (de)activering, onmiddellijke (digitale) wijziging van de naam van de bewoners in geval van verhuizing, ... de mogelijkheden van het systeem zijn legio. “We peilen de behoeften van onze klanten en kijken hoe we daaraan kunnen voldoen”, vervolgt Robert. Die behoeften verschillen soms van land tot land: “In Nederland waren de gebouwbeheerders niet geïnteresseerd in ons naamschuifsysteem met pijlen, dat meestal in Frankrijk en België wordt gebruikt. Daarom hebben wij ons product aangepast om ook hier een passend systeem aan te bieden: grote roestvrijstalen platen die verschillende kleuren kunnen aannemen, met tot 200 geïntegreerde knoppen.”
Elke zes maanden een nieuw product
Robert gaat verder: “We koppelen ook terug naar de klanten om te beoordelen of de installatie aan hun behoeften voldoet en of ze tevreden zijn met het systeem. Wij willen de installateurs niet omzeilen, maar het laat ons toe om ons aanbod aan te passen. Wij maken er ook geen punt van om elke zes maanden een nieuw product te ontwikkelen. Deze creativiteit komt tot uiting in de ongeveer veertig patenten die Intratone de afgelopen jaren heeft aangevraagd.” De toekomst oogt rooskleurig voor het bedrijf, besluit hij: “Vandaag de dag ontvangen meer dan 1,2 miljoen gebruikers in Europa – waaronder de bewoners van 3.000 gebouwen in België – een oproep op hun telefoon om de toegangsdeur van hun gebouw te openen. En vanwege de vele huidige en toekomstige openbare aanbestedingen zullen deze cijfers in de Benelux waarschijnlijk nog verder stijgen.”
Europa veroveren
Gepubliceerd op:
10 Januari 2022