In het kader van het terugbrengen van de landelijke CO2-uitstoot zijn ook woningcorporaties belast met de nodige maatregelen om het energieverbruik in hun bestaande voorraad terug te dringen. "Daarom moeten er labelsprongen worden gemaakt", zegt Lizette Koorn van IsoBouw. Corporaties worstelen met de vraag hoe ze die labelsprong moeten gaan maken, met welke snelheid en met welk budget, zo ziet Koorn, die in haar dagelijkse werk als projectmanager veel te maken heeft met corporaties. "De vraag is hoe? Alleen de ramen of alleen het dak of de vloer, of juist zo veel mogelijk ineens. En is isoleren alleen wel genoeg? Soms is er meer nodig."
Luchtdicht bouwen
Een thema dat IsoBouw graag onder de aandacht van woningcorporaties brengt, is luchtdicht bouwen. "Woningcorporaties besteden tegenwoordig vaak prestatiegericht uit. Dat is prima, maar dan moet er wel luchtdicht worden gebouwd. De energieprestatie van een bepaald product hangt namelijk sterk af van de mate van luchtdicht bouwen. Zodra een product niet helemaal luchtdicht wordt verwerkt, nemen de prestaties sterk af, zegt Koorn. Zonde natuurlijk. Toch leeft het belang van luchtdicht bouwen nog niet echt onder de corporaties, zo ziet zij. "In prestatiebestekken zie je eigenlijk nooit iets opgenomen over luchtdichting. En als ik dan zie hoe veel er gewonnen kan worden, dan zetten wij als IsoBouw ons beste beentje voor om de corporaties het belang van luchtdicht bouwen te doen inzien." Want iedereen profiteert ervan, aldus Koorn. "De corporatie als opdrachtgever doet wat zij belooft; een woning leveren met een lagere energierekening. De huurder profiteert van meer comfort en lagere energielasten. Het is dan wel belangrijk dat de corporatie daadwerkelijk de besparing haalt die ze vooraf heeft beoogt. Want aan een renovatie zit vaak een huurverhoging vast. Als die verhoging niet in relatie staat tot de behaalde verlaging van de energierekening, dan houdt de corporatie geen woord en zit de huurder opgescheept met hogere lasten. Zo ontstaat er scepsis tegenover de corporatie, maar ook tegenover de gebruikte producten of zelfs het nut van isoleren in het algemeen. Dat wil natuurlijk niemand."
Productontwikkeling
IsoBouw helpt corporaties door ze goed voor te lichten en veel aandacht te besteden aan productontwikkeling, zegt Koorn. "Er gaat veel tijd zitten in het ontwikkelen van nieuwe isolatiesystemen. We focussen op het behalen van de hoogste kwaliteitseisen en proberen daarbij het de verwerker zo gemakkelijk mogelijk te maken zodat luchtdicht bouwen voor iedereen vanzelfsprekend wordt. Neem bijvoorbeeld de profielen van onze zolderisolatie SlimFix Deco. Zodra je de elementen erin klikt, is de zaak meteen luchtdicht en esthetisch afgewerkt. Een fluitje van een cent, maar de ontwikkeling ervan heeft veel tijd gekost. Het lijkt simpel, maar er zit veel denkwerk achter. Daar zit ook onze kracht en daarom hanteren wij de slogan 'innovatie in isolatie'".
Meer info: www.isobouw.nl/Renovatie
"Luchtdicht bouwen leeft onvoldoende in de sector"
Gepubliceerd op:
15 Mei 2017