Financiële data-analyse maakt kostenbesparing inzichtelijk
SKK werkt al lange tijd samen met Stadgenoot voor kozijnreparaties. Samen met de controller van Stadgenoot bracht SKK eind vorig jaar het rendement in kaart om de samenwerking aan te vullen met preventief kozijnonderhoud. Jeroen van Vliet, commercieel directeur van SKK: “Vanuit de analyse bleek dat het onderhoudscontract voor preventief en dagelijks onderhoud een directe besparing oplevert in vergelijking tot de huidige reparatiekosten. Structureel kozijnonderhoud van de complete vastgoedportefeuille is dus voordeliger dan de kosten van losse reparaties. Daarbij leidt preventief onderhoud niet alleen tot minder storingen maar het verlengt ook de levensduur van kozijnen. Eigenlijk liet deze business case meteen een significante besparing én verbetering zien.”
Hoge First Time Fix zorgt voor tevreden bewoners
Richard Kröber, manager dagelijks onderhoud bij Stadgenoot is blij met de nieuwe overeenkomst. “SKK onderscheidt zich van andere partijen op het gebied van beschikbare monteurs en procesinrichting. Met specialistische kennis lossen SKK-monteurs 85% van de storingen meteen op. Deze hoge ‘First Time Fix’ zorgt voor een korte doorlooptijd en als bewoners snel en goed geholpen worden, zien we dat terug in de bewonerstevredenheid. Bovendien zorgt een goed onderhouden kozijn voor een gezond binnenklimaat en goede isolatie dus een lagere energierekening. Kortom: in alle opzichten zorgt SKK voor optimaal wooncomfort van onze bewoners.”
Preventief kozijnonderhoud en waardevolle opwaardeeradviezen
Naast het oplossen van dagelijkse storingen bezoekt SKK eens per drie jaar elke woning, binnen het contract, voor preventief onderhoud. Jeroen: ”Tijdens het preventief onderhoud controleren we alle ramen en deuren, we smeren het hang- en sluitwerk én we stellen de draaidelen goed af. Indien nodig wordt er ter plekke een reparatie verricht en complexmatige problemen registreren we in ons systeem. Denk aan uitgedroogde rubbers of beslag dat vervangen moet worden. Onze bevindingen leggen we vast met foto’s en vergezeld van een opwaardeeradvies koppelen we dit terug naar Stadgenoot.”
“Met SKK hebben we het proces gewoon beter onder controle.”
“Maandelijks krijgen wij een rapportage van het aantal storingsmeldingen en de First Time Fix.” vertelt Richard. “Ook brengt SKK onze complexen nauwkeurig in kaart. Dit levert hele waardevolle data voor ons op. SKK registreert het aantal draaidelen, de leeftijd van onderdelen en gesignaleerde complexmatige gebreken. Dit verrijkt onze data en helpt ons bij de meerjarige onderhoudsbegroting. Met SKK hebben we het proces gewoon beter onder controle.”
De ontzorging werpt haar vruchten af
Jeroen: “We zijn blij met een klant als Stadgenoot. Het is een toonaangevende corporatie en een leuke partij om mee samen te werken. Ook Richard is tevreden. “SKK heeft het onderhoudsproces heel snel ingericht. Dat liep meteen heel goed. Het is een stuk ontzorging voor ons als corporatie dat direct haar vruchten afwerpt. Op termijn kunnen onze bewoners hun reparaties rechtstreeks bij SKK melden. Door het onderhoudscontract met SKK gaan we minder storingen krijgen. Daar zijn wij heel blij mee.“
Onderhoudscontract SKK Kozijnwacht verhoogt bewonerstevredenheid Stadgenoot
Gepubliceerd op:
22 Maart 2022