Hoewel deze kozijnen tussen de 6 en 10 jaar oud zijn, kiest Woonin er bewust voor om vroegtijdig te investeren in onderhoud. Een keuze die volgens betrokkenen niet alleen slim is, maar ook toekomstige kosten uitstelt en bijdraagt aan optimaal wooncomfort.
Preventief onderhoud: onvoorziene kosten voorkomen
Accountmanager Björn Fredriks van SKK Kozijnwacht licht de visie van Woonin toe: 'Vaak schuiven corporaties preventief kozijnonderhoud vooruit, omdat het er nog netjes uitziet of om het via dagelijks onderhoud op te lossen. Woonin en Rutges kiezen daarentegen voor een andere aanpak. Een aanpak waar wij als SKK volledig achter staan. De bestaande kozijnen zo lang mogelijk in stand houden en voorkomen dat onderhoud een dure post wordt. Dat is een sterke en bewuste keuze. Met dit onderhoud kunnen de kozijnen weer minimaal zeven jaar probleemloos mee. Woonin laat zien dat preventief onderhoud geen kostenpost is, maar een slimme investering. Het is mooi om te zien hoe deze visie wordt vertaald naar duurzame oplossingen die jarenlang meegaan.'
De opdracht komt van Rutges Vernieuwt, RGS-partner van Woonin. Projectleider Jeroen van Ochten: 'In de planvoorbereiding maken we een weloverwogen keuze. Je zoekt altijd naar de meest complete partij. SKK biedt die kwaliteit en heeft laten zien dat ze een betrouwbare partner zijn.'
Aandacht voor bewoners
Bij een project van deze omvang komt veel kijken. Björn licht de uitdaging toe:
'Je moet 680 bewoners thuis zien te krijgen. Dat is altijd een uitdaging. We hebben bewoners in twee talen aangeschreven, laten ze zelf een afspraak inplannen en sturen sms-herinneringen. Als een afspraak niet doorgaat, maken we het gemakkelijk om opnieuw in te plannen. Na de eerste ronde lichten we Rutges in over het Niet Thuis Percentage zodat zij ook de bewoners bewegen thuis te zijn. Dankzij deze aanpak weten we het aantal dichte deuren tot een minimum te beperken.'
Naast de praktische uitvoering is er veel aandacht voor de bewoners. Björn benadrukt: 'De technische medewerkers van SKK nemen hier echt de tijd voor. Aan de hand van beelden leggen we uit hoe ze hun ramen, deuren en roosters optimaal gebruiken. Bijvoorbeeld dat een rooster juist open moet blijven als de verwarming aanstaat, omdat geventileerde lucht sneller opwarmt. Maar ook het nut van het gebruik van een meerpuntsluiting in de deur naast het veiligheidsaspect. We zorgen dat de kozijnen weer deugdelijk functioneren en volledig tochtdicht afsluiten. De bewoners voelen zich echt even gezien, gehoord en geholpen.'
Samenwerking die ontzorgt
Voor Jeroen van Ochten, als projectleider verantwoordelijk voor meerdere projecten, is de samenwerking met SKK bijzonder prettig: 'Ik krijg weinig klachten over hun werk. Als er iets is, wordt dat direct opgepakt door de SKK projectleiding. Dat ontzorgt mij enorm. Als ik weinig belletjes krijg van bewoners, kan ik me bezighouden met de kwaliteit en de planning. Bij SKK doen ze het in principe in één keer goed!'
Woonin investeert in preventief kozijnonderhoud: slimme keuze voor de korte én lange termijn
Gepubliceerd op:
25 November 2024
In de Utrechtse wijk Overvecht werkt SKK Kozijnwacht samen met onderhoudsbedrijf Rutges Vernieuwt uit de Meern aan een grootschalig project voor woningcorporatie Woonin. Het project omvat preventief/correctief onderhoud aan de kunststof ramen, deuren en roosters van in totaal 680 woningen, verdeeld over 20 complexen.
Meer nieuws
Het laatste nieuws op gebied van woningcorporaties: