Zolang alle installaties werken, is dit geen probleem. Zodra er iets mis gaat, wordt het echter al snel ingewikkeld, want: Wat was de garantie? Wie gaat deze geven? En wat als de leverancier failliet is?
Nu de meeste systemen meerdere jaren liggen, blijken deze problemen aanzienlijk te zijn. Tot 70% van de installaties zijn ‘kwijt’, wat betekent dat er geen contact meer is met de installatie (omdat via de WIFI werd gemonitord). Ook blijken installaties vaak uit te staan zonder dat de bewoner het weet. Daarnaast worden de eerste echte problemen zichtbaar: stringomvormers blijken vaak al ver voor de garantietermijn kapot te gaan, en veel problemen te veroorzaken bij oververhitting door verkeerde installatie. De PV-portefeuille verandert dan al snel van zonnedroom in een nachtmerrie.
Als het om kleine aantallen installaties gaat, kan de klantenservice van de woningcorporatie deze problemen nog wel opvangen. Echter, als het om de monitoring, fout-signalering, pro-actieve storingsoplossing, reparatie en vervanging van honderden of zelfs duizenden reeds geplaatste installaties gaat, heeft de woningcorporatie echt gespecialiseerde software en vele FTE’s nodig om systemen in de gaten te houden, en te repareren en vervangen waar nodig. Denk alleen al aan de vraag hoe het overzicht over de gehele portefeuille weer verkregen wordt.
Voor deze situaties heeft Wocozon de service One-Stop Monitoring en Beheer ontwikkeld, welke in abonnementsvorm kan worden afgenomen. Om de PV-portefeuille goed te kunnen beheren, brengt Wocozon alle systemen in één hand. Dit gebeurt door alle systemen duurzaam online te brengen, en op basis hiervan betrouwbare monitoring te starten. Op basis van de juiste data over de prestatie van de systemen, kan vervolgens pro-actieve storingssignalering en oplossing plaats vinden. Wocozon heeft hiervoor een gespecialiseerde afdeling Monitoring en Beheer, die met specialistische kennis en software uw portefeuille professioneel kan beheren.
Maar hier stopt de service verlening niet. Veelgehoorde klachten van huurders zijn dat na bij storingen of garantie-vragen, de klantenservice van de oorspronkelijke leverancier onbereikbaar is, en dat problemen niet worden opgelost. De Google reviews staan er vol mee. Dit is ook wel te begrijpen: het plaatsen van een nieuwe installatie levert geld op, terwijl het oplossen van problemen alleen maar geld kost. Dit is een groot probleem, want terwijl de corporatie dacht goedkoop uit te zijn, kunnen de kosten voor het beheer en onderhoud op deze manier enorm op gaan lopen: zowel voor het kopen van nieuwe materialen als de inzet van medewerkers.
Daarom biedt Wocozon naast monitoring ook beheer aan. Op basis van de probleemsignalering uit de monitoringsgegevens, wordt samen met de corporatie een plan opgesteld voor reparatie en vervanging van installaties, binnen maar ook buiten de garantietermijn. Zo ontstaat een lange termijn samenwerking met als doel de installaties zo lang mogelijk te laten renderen waardoor CO2 reductiedoelen worden gehaald, en de huurder altijd financieel voordeel heeft van de installatie.
Deze lange termijn samenwerkingsfilosofie is het onderscheidende vermogen van Wocozon. Stichting Wocozon verbindt zich voor de lange termijn aan de corporatie, waarbij niet winst maar het behalen van duurzaamheidsdoelen centraal staat. Dat deze lange termijn focus werkt, bewijst de samenwerking met inmiddels 40 partnercorporaties, en de complimenten van veel blije huurders. Ze zijn lovend over de vriendelijkheid van de installateurs en immer bereikbare klantenservice, en ze zijn blij met het voordeel dat ze hebben van hun altijd werkende installatie.
De Wocozon-formule zet daarmee ook op het gebied van monitoring en beheer de standaard in de markt.
Wilt u meer informatie over One-stop Monitoring en Beheer, dan kunt u contact opnemen met:
Roland van der Klauw: rvanderklauw@wocozon.nl of Rosalinde Klein Woolthuis: rkleinwoolthuis@wocozon.nl.
One-stop Monitoring en Beheer
Gepubliceerd op:
22 September 2021