Kan elke organisatie zichzelf een techbedrijf noemen? De huidige technologie maakt het mogelijk om veel gegevens te verzamelen, op te slaan en te analyseren. Hierdoor kunnen er verbanden worden gelegd en conclusies worden getrokken die voorheen ondenkbaar waren.
Deze techniek opent deuren, waardoor een bedrijf en zelfs een hele branche kan veranderen. Medewerkers kunnen efficiënter en prettiger hun werk doen. Klanten worden sneller en beter bediend. En organisaties ontdekken compleet nieuwe verdienmodellen.
Data op de huurmarkt
Dat de sociale huurmarkt geholpen is met datagedreven vernieuwing, ligt voor de hand. Met alle gegevens die we hebben van 2,2 miljoen sociale huurwoningen, net zoveel sociale huurders en ongeveer een half miljoen woningzoekenden, moet het toch mogelijk zijn om de markt open te breken? Of in ieder geval wat lucht in te blazen.
Nieuwe wet- en regelgeving of nieuwe aanwas van huurwoningen staan op korte termijn niet op de agenda. Maar al die miljoenen datapunten en woonwensen van huurders zijn wel voor handen. En die kunnen we nu al inzetten.
Verhuisketens
Veel huurders zijn op zoek naar een andere huurwoning. Ze verwachten bijvoorbeeld gezingsuitbreiding en willen een groter huis. Ze gaan scheiden en zoeken een goedkopere, kleinere woning. Ze zijn slecht ter been en zoeken iets gelijkvloers. Al die huishoudens wonen op dit moment ergens en als ze gaan verhuizen laten ze een woning achter die aansluit bij de wensen van een andere woningzoekende.
Hoe breng je die vraag en dat aanbod bij elkaar? Normaal gesproken komt een woning pas op de markt als de huidige bewoner een andere verblijfplaats heeft gevonden en de woning leeg komt te staan. Er gaan maanden, zo niet jaren overheen voordat de drie hiervoor genoemde voorbeeldhuishoudens een nieuwe woning hebben gevonden. Terwijl zij precies weten wat ze zoeken. En woningcorporaties goed in beeld hebben wat er op korte termijn beschikbaar komt.
Data-analisten van WoningNet hebben zich over dit vraagstuk gebogen en onderzochten of ze de data van doorstromende woningzoekenden aan elkaar konden koppelen. Wat voor woning willen ze en wat voor woning laten ze achter? Met het model dat hieruit voortkwam is WoningNet deze zomer in de regio Amsterdam een pilot gestart. Samen met de woningcorporaties Ymere, De Alliantie en Rochdale brengen we het theoretische model nu in de praktijk.
De eerste woningketens zijn gevormd en de woningzoekenden worden benaderd of ze interesse hebben deel te nemen aan de verhuisketen. Daarmee zouden ze veel sneller dan via het reguliere proces al hun nieuwe droomhuis kunnen betrekken. En kunnen woningcorporaties deze groep huurders in een klap uit het bestand van woningzoekenden verwijderen.
Op 26 september is WoningNet aanwezig op Corporatieplein in Houten om meer te vertellen over de mogelijkheden van slim omgaan met data op de woningmarkt. U kunt zich nu aanmelden. We verwelkomen u graag op stand 46.
Wat woningcorporaties gemeen hebben met techbedrijven
Gepubliceerd op:
19 September 2019
Wat hebben Booking.com, Deliveroo, Uber en Qurrent met elkaar gemeen? Het zijn techbedrijven met ieder hun specifieke dienstverlening.
Meer nieuws
Het laatste nieuws op gebied van woningcorporaties: